tisdag, juni 24, 2008

Projekt no1- hängselklänning


Letade upp ett mönster på en klänning i boken "Nya barnkläder 62-104cm" av Elsebeth Gynther som som jag tyckte var fin. Självklart var det en kombination av två mönster/beskrivningar. Allt för att göra det extra smidigt!

Det va en hängselbyxa - byxa +kjol= en hängselklänning. Ja, ni som är rutinerade förstår nog vad jag menar...

Hittade efter lite funderande (vad jag trodde) rätt mönster, men hade visst ritat av fel kjol. Bara att leta vidare. Det löste sig ganska fort & jag kunde klippa ut mönstret utan större bekymmer.Bara att sätta igång och sy. Kul!

Det gick ganska smidigt. Det största bekymmret va väl att bläddra mellan de olika beskrivningarna. Kan väl inte säga direkt att jag följde dem slaviskt men jag fick ihop den i alla fall... och så här blev den!

Nu måste här beställas mer tyg!

Tyg: Vanlig lakansväv då jag såg det som ett test.
Mönster ur: "Nya barnkläder 62-104cm" av Elsebeth Gynther
Positivt: Kul att jag kunde fixa det och att den ser ut kunna användas!
Negativt:Gjorde några missar när jag gjorde rynksömmen så att jag fick göra egna små veck i efterhand. Men det löste sig ju det med.
Lärde mig: Rynksöm & att göra knapphål

2 kommentarer:

Gekko sa...

Vad coolt av dig att bara sätta igång och inte ens välja något enkelt. Visioner är bra och att som du faktiskt göra klart projektet på ett snyggt sätt år ju även bättre! Ska bli kul att få se den live!

Gekko sa...

Jag har länkat till dig förresten! :-)